הנהלת חשבונות

עשה ואל תעשה בעת ביקורת ניהול ספרים בעסק

  1. יש לשמור בעסק את הניירת והמסמכים הרלבנטיים שדרושים לצורך עמידה בהוראות ו/או הצבעה על התנהלות עסקית תקינה.
  2. יש להכין את עובדי העסק מבעוד מועד ולתת להם הנחיות מדויקות וברורות ביחס לאופן ההתנהלות בעת ביצוע ביקורת פתע בעסק.
  3. יש לבקש מהמבקר להציג מסמך/תעודה מזהה שמעניקים לו סמכות לבצע ביקורת בעסק. אין סמכות למבקר מס הכנסה לערוך ביקורת בביתו של אדם, אלא אם עסקו של אותו אדם מצוי בביתו. לעומת זאת למבקרי מע"מ יש סמכות לכניסה לחצרים, דהיינו לבית.
  4. אין סמכות למבקרים לערוך חיפושים בעסק, הם לכל היותר יכולים לבקש את ספרי העסק. בכדי לבצע חיפושים הם חייבים להצטייד בצו חיפוש.
  5. אין סמכות למבקרים לפתוח ולחפש בכספת הנמצאת בעסק. הסמכות ניתנת רק לחוקרים ועפ"י צו מיוחד למטרה.
  6. שימו לב כי למבקר במס הכנסה יש סמכות לערוך ביקורת אזרחית בלבד, ואילו למבקר מע"מ יש בנוסף גם סמכויות פליליות. במילים אחרות, אם יתגלה ממצא פלילי מחשיד בביקורת של מס הכנסה הם יזעיקו את החקירות, ואילו למבקרי מע"מ יש כאמור גם סמכויות חקירה וכל המתלווה לכך )עיכוב, מעצר וכו'( אם הביקורת עוברת לפסים פליליים, יש לבקש להתייעץ עם עו"ד.
  7. יש לבקש מהמבקר מידע ביחס למטרה המדויקת שבגינה נערכת הביקורת בעסק. בדרך כלל התשובה תהיה "ביקורת של ספרי העסק" מבלי לפרט, אולם יכול ותהיה להם מטרה סמויה שלא יפרטו בקשר אליה ולכן, יש להתייחס לביקורת ולמטרת הביקורת בחשדנות ולהתנהג בהתאם.
  8. אין הכרח שכל שאלות המבקרים ייענו באופן מידי. אם שאלה שנשאלתם לא הובנה כיאות או שאינכם בטוחים במענה לשאלה, ציינו זאת בפני המבקרים ובקשו שהות מספקת למתן מענה ראוי ובדוק.
  9. יש להתייחס למבקר בכבוד ובנימוס, יש להפגין ביטחון עצמי וחוסר דאגה ביחס לתהליך הביקורת.
  10. על בעל העסק או כל עובד אחר, להעניק למבקר את כל המידע וההסברים שיש בהם כדי למנוע אי הבנות והחלטות שגויות מצד המבקר וכך להביא לתוצאה חיובית של תהליך הביקורת.
  11. על בעל העסק או כל עובד אחר להימנע מלנדב מידע בלתי נחוץ ולא מועיל. הדברים נכונים בעיקר כשמדובר במידע שהינו בתחום סמכותו של עובד מקצועי אחר בעסק. תשובות בעל העסק למבקרים צריכות להיות קצרות וענייניות.

 

ליעוץ נוסף בנוגע לעשה ואל תעשה בעת ביקורת ניהול ספרים בעסק - צלצל עכשיו 050-7343977 או צור קשר בפניה מקוונת
נושאים נוספים
[ ייעוץ מס ]
הנהלת חשבונות
החזרי מס
הצהרת הון
חשבות שכר

צור קשר
השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם
שלח